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dc.contributor.authorVIANA, Emilly Karine Soares-
dc.date.accessioned2025-09-03T12:58:21Z-
dc.date.available2025-09-03T12:58:21Z-
dc.date.issued2025-08-06-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/9732-
dc.descriptionABSTRACT This work analyzes the perception of graduates of the Pibid (Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships) in Physical Education about the program's contribution to the formation of teacher-researchers. We assume that Pibid significantly contributed to the formation of Physical Education teacher-researchers through the promotion of critical reflection on the school reality, the development of situated pedagogical praxis, and the promotion of knowledge production and systematization by teachers based on problems arising from the school floor. We conducted a descriptive-analytical research with a qualitative approach on the perceptions of Pibid graduates through semi-structured interviews as a procedure for data collection. In the treatment of information, we used the content analysis procedures by thematic categorization of Laurence Bardin (1997). For the analysis of the interviews, we established the a priori categories: critical reflection, pedagogical praxis, and knowledge systematization. We evidenced diverse perspectives and inferred that Pibid proved to be a strategic public policy for the formation of Physical Education teacher- researchers at UFMA, contributing significantly to the development of autonomous and situated educational practices. Practices that refuted the traditional view of Physical Education and promoted the transformation of the school reality. Pibid was also seen as an important tool, as it allowed the interviewees to see the potentialities and overcome the challenges of the formative process. Furthermore, it enabled them to problematize their own initial training process, making them point out gaps and recognize the necessary improvements to qualify their performance in Basic Education. The Program also converged for the formation of teacher-researchers, especially when it became a space for knowledge and confrontation with the neotechnicist bias that still persists in the field of Education and Physical Education, promoting critical re-elaboration of teaching.pt_BR
dc.description.abstractRESUMO Este trabalho analisa a percepção de egressos/as do Pibid em Educação Física sobre a contribuição do programa na formação de professores/as-pesquisadores/as. Partimos do pressuposto de que o Pibid contribuiu significativamente para a formação de professores/as-pesquisadores/as de Educação Física por meio da promoção à reflexão crítica da realidade escolar, do desenvolvimento de uma práxis pedagógica situada e da promoção da produção e sistematização de conhecimentos por docentes a partir de problemáticas oriundas do chão da escola. Realizamos uma pesquisa descritiva-analítica, com abordagem qualitativa sobre as percepções de egressos/as do Programa institucional de bolsas de iniciação à docência – Pibid por meio da entrevista semiestruturada como procedimento para coleta de dados. No tratamento das informações, recorremos aos procedimentos de análise do conteúdo por categorização temática de Laurence Bardin (1997). Para análise das entrevistas estabelecemos as categorias a priori: reflexão crítica, práxis pedagógica e sistematização do conhecimento. Evidenciamos diversas perspectivas e inferimos que o Pibid se revelou uma política pública estratégica para a formação de professores/as- pesquisadores/as em Educação Física na UFMA, contribuindo significativamente para o desenvolvimento de práticas educativas autônomas e situadas. Práticas que refutaram a visão tradicional da EDF e promoveram a transformação da realidade escolar. O Pibid também foi lido como uma ferramenta importante, à medida que permitiu que as pessoas entrevistadas vissem as potencialidades e superassem os desafios do processo formativo. Além disso, possibilitou que eles problematizassem seu próprio processo de formação inicial, fazendo-os apontar lacunas e reconhecer as melhorias necessárias para qualificar sua atuação na Educação Básica. O Programa ainda convergiu para a formação de professores/as-pesquisadores/as, sobretudo, quando se tornou espaço de conhecimento e confronto ao viés neotecnicista que ainda persiste no campo da Educação e EDF, promovendo a reelaboração crítica da docência.pt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Maranhãopt_BR
dc.subjectformação docente;pt_BR
dc.subjectprofessor/a-pesquisador/a;pt_BR
dc.subjectEducação Física escolar.pt_BR
dc.subjectteacher training;pt_BR
dc.subjectteacher-researcher;pt_BR
dc.subjectschool Physical Education.pt_BR
dc.title“Cada conteúdo trabalhado é uma forma de produzir conhecimento”: a formação do/a professor/a-pesquisador/a de educação física no programa institucional de bolsas de iniciação à docência da UFMApt_BR
dc.title.alternative"Every content worked on is a way of producing knowledge": the training of physical education teacher-researchers in the institutional program of teaching initiation scholarships at UFMApt_BR
Aparece nas coleções:TCC de Graduação em Educação Física do Campus do Bacanga

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