Use este identificador para citar ou linkar para este item: http://hdl.handle.net/123456789/9769
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dc.contributor.authorRODRIGUES, Giovanna Leão-
dc.date.accessioned2025-09-09T13:03:21Z-
dc.date.available2025-09-09T13:03:21Z-
dc.date.issued2025-08-04-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/9769-
dc.descriptionGame design, a field undergoing continuous expansion, stands out for creating memorable experiences in traditional and digital games, according to Salen and Zimmerman (2004). In this context, independent (indie) games, developed with limited resources and small teams, win over audiences through engaging narratives, unique aesthetics, and intense creativity. This work analyzes the relationship between design elements and user immersion in independent digital games, taking as its subject the game Dark Light, developed during the Design program. The challenge lies in understanding how limited resources, characteristic of indie productions, can generate deep and immersive experiences, questioning how narrative, visual aesthetics, and interface contribute to this emotional connection. The objective was to examine the influence of design on player immersion by analyzing the creative process of Dark Light. To this end, a mixed methodology was adopted, integrating a literature review on game design, immersion, and interactive narrative with an applied case study. The qualitative approach included a theoretical review based on authors such as Salen and Zimmerman (2004), Schell (2015), and Haggis-Burridge (2020), addressing immersion categories (systemic, spatial, empathetic, and narrative); iterative development according to Zimmerman (2009), with cycles of prototyping, playtesting (17 testers), and continuous refinement, including a public demo (1,100 downloads); and comparative analysis of analogous games (Stardew Valley, Danganronpa) to identify narrative and visual integration strategies. The results highlighted three axes: narrative, visual aesthetics, and interface. Post-launch evaluation on Steam (96% positive reviews) validated its effectiveness: 62% of users highlighted the setting and narrative. The conclusion is that the planned integration of these elements, supported by an iterative methodology, enhanced immersion, demonstrating that indie games achieve emotional depth even with technical constraints. For future research, it is recommended to expand the sample of testers and include complementary quantitative analyses.pt_BR
dc.description.abstractO design de jogos, área em expansão contínua, destaca-se por criar experiências memoráveis em jogos tradicionais e digitais, conforme Salen e Zimmerman (2004). Nesse cenário, os jogos independentes (indie), desenvolvidos com recursos limitados e equipes reduzidas, conquistam audiências por meio de narrativas envolventes, estéticas singulares e alta criatividade. Este trabalho analisa a relação entre elementos de design e a imersão do usuário em jogos digitais independentes, tomando como objeto de estudo o jogo Dark Light, desenvolvido ao longo do curso de Design. O problema reside na compreensão de como recursos limitados, característicos de produções indie, podem gerar experiências profundas e imersivas, questionando de que forma a narrativa, a estética visual e a interface contribuem para essa conexão emocional. O objetivo consistiu em examinar a influência do design na imersão do jogador, mediante análise do processo criativo de Dark Light. Para tanto, adotou-se uma metodologia mista, integrando revisão bibliográfica sobre game design, imersão e narrativa interativa com estudo de caso aplicado. A abordagem qualitativa incluiu revisão teórica fundamentada em autores como Salen e Zimmerman (2004), Schell (2015) e Haggis-Burridge (2020), abordando categorias de imersão (sistêmica, espacial, empática e narrativa); desenvolvimento iterativo conforme Zimmerman (2009), com ciclos de prototipagem, playtesting (17 testadores) e refinamento contínuo, incluindo demo pública (1.100 downloads); e análise comparativa de jogos análogos (Stardew Valley, Danganronpa) para identificar estratégias de integração narrativa e visual. Os resultados evidenciaram três eixos: a narrativa, a estética visual e a interface. A avaliação pós-lançamento na Steam (96% de análises positivas) validou a eficácia: 62% dos usuários destacaram ambientação e narrativa. Conclui-se que a integração planejada desses elementos, respaldada por metodologia iterativa, potencializou a imersão, demonstrando que jogos indie alcançam profundidade emocional mesmo com restrições técnicas. Recomenda-se, para pesquisas futuras, ampliar a amostragem de testadores e incluir análises quantitativas complementares.pt_BR
dc.publisherUFMApt_BR
dc.subjectDesign de Jogos;pt_BR
dc.subjectExperiência do usuário;pt_BR
dc.subjectJogos indiept_BR
dc.subjectGame Design;pt_BR
dc.subjectUser Experience;pt_BR
dc.subjectIndie Gamespt_BR
dc.titleO DESIGN NA IMERSÃO DO USUÁRIO: ESTUDO DE CASO DO JOGO INDIE AUTORAL DARK LIGHTpt_BR
dc.title.alternativeDESIGN IN USER IMMERSION: CASE STUDY OF THE AUTHOR INDIE GAME DARK LIGHTpt_BR
dc.typeOtherpt_BR
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