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http://hdl.handle.net/123456789/9839
Registro completo de metadados
Campo DC | Valor | Idioma |
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dc.contributor.author | SANTOS, DEUZAMAR GUIMARÃES DOS | - |
dc.contributor.author | SALES, ELAÍNE LOPES DO CARMO | - |
dc.contributor.author | SOUSA, TÂMARA RIBEIRO DA COSTA | - |
dc.date.accessioned | 2025-09-12T11:31:55Z | - |
dc.date.available | 2025-09-12T11:31:55Z | - |
dc.date.issued | 2025-08-27 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/123456789/9839 | - |
dc.description | This study analyzes teacher education and pedagogical practices in Geography within the context of inclusive education in the final years of elementary school in Grajaú-MA, Brazil. It aims to reflect on teacher in Geography and its impact on its practice in the context of inclusive education in the final years of elementary scholl in Grajaú-MA. Methodologically, the study adopted a qualitative approach, through bibliographic and documentary research, as well as interviews with Geography teachers from basic education. The results highlight legal and normative advances that consolidate the inclusive perspective in Brazil, but also reveal gaps in initial teacher training—generally limited to a few subjects focused on inclusion—and the absence of consistent continuing education policies. In pedagogical practice, teachers demonstrated efforts to adopt diversified strategies and sensitivity to differences, although the lack of adapted resources, specialized support, and adequate infrastructure limits the effectiveness of inclusion. It is concluded that inclusive education in Geography requires curricular review in teacher training, expansion of continuing education, and the strengthening of an institutional culture of inclusion, moving beyond an assistentialist approach towards a rights-based perspective._________El presente estudio analiza la formación y la práctica docente en Geografía en el contexto de la educación inclusiva en los años finales de la educación básica en Grajaú-MA, Brasil. Se pretende reflexionar sobre la formación docente em Geografia y su impacto en práctica en el contexto de la educación inclusiva em el últimos años de la enseñanza fundamental em Grajaú-MA. Metodológicamente, se adoptó un enfoque cualitativo, con investigación bibliográfica, documental y entrevistas con profesores de Geografía de la educación básica. Los resultados señalan avances legales y normativos que consolidan la perspectiva inclusiva en Brasil, pero también revelan vacíos en la formación inicial de los docentes —generalmente restringida a pocas asignaturas vinculadas a la inclusión— y la ausencia de políticas consistentes de formación continua. En la práctica pedagógica, se observó la disposición de los docentes para adoptar estrategias diversificadas y sensibilidad frente a las diferencias, aunque la escasez de recursos adaptados, apoyo especializado e infraestructura adecuada compromete la efectividad de la inclusión. Se concluye que la educación inclusiva en Geografía requiere una revisión curricular en la formación inicial, la ampliación de la formación continua y el fortalecimiento de una cultura institucional de inclusión, superando el carácter asistencialista y afirmando una perspectiva de derechos. | pt_BR |
dc.description.abstract | O presente estudo analisa a formação e a prática docente em Geografia no contexto da educação inclusiva nos anos finais do ensino fundamental em Grajaú- MA. Tem como objetivo refletir acerca da formação docente em Geografia e os reflexos na sua prática no contexto da educação inclusiva nos anos finais do ensino fundamental em Grajaú-MA. Metodologicamente, adotou-se abordagem qualitativa, com pesquisa bibliográfica, documental e entrevistas com professores de Geografia da rede básica. Os resultados apontam avanços legais e normativos que consolidam a perspectiva inclusiva no Brasil, mas revelam lacunas na formação inicial de professores, geralmente restrita a poucas disciplinas voltadas à inclusão, e a ausência de políticas consistentes de formação continuada. Na prática pedagógica, observou-se empenho docente em adotar estratégias diversificadas e sensibilidade frente às diferenças, embora a escassez de recursos adaptados, de apoio especializado e de infraestrutura adequada comprometa a efetividade da inclusão. Conclui-se que a educação inclusiva em Geografia requer revisão curricular na formação inicial, ampliação da formação continuada e fortalecimento da cultura institucional de inclusão, superando o caráter assistencialista e afirmando uma perspectiva de direitos. | pt_BR |
dc.publisher | UFMA | pt_BR |
dc.subject | Educação Especial; | pt_BR |
dc.subject | Educação Inclusiva; | pt_BR |
dc.subject | Geografia | pt_BR |
dc.subject | Special Education; | pt_BR |
dc.subject | Inclusive Education; | pt_BR |
dc.subject | Geography | pt_BR |
dc.subject | Educación Especial; | pt_BR |
dc.subject | Educación Inclusiva; | pt_BR |
dc.subject | Geografía | pt_BR |
dc.title | A EDUCAÇÃO INCLUSIVA EM GEOGRAFIA: REFLEXÓES SOBRE A FORMAÇÃO E A PRÁTICA DOCENTE EM GRAJAÚ-MA | pt_BR |
dc.title.alternative | INCLUSIVE EDUCATION IN GEOGRAPHY: REFLECTIONS ON TRAINING AND TEACHING PRACTICE IN GRAJAÚ-MA | pt_BR |
dc.type | Other | pt_BR |
Aparece nas coleções: | TCC de Graduação em Ciências Humanas/Geografia do Campus de Grajaú |
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